Direktlänk till inlägg 20 februari 2014

Roooadtriiiip!!!!

Av Fia - 20 februari 2014 20:25

Ja jag vet jag är lite seg på att uppdatera här men ja! Så ja roadtripen var hur grym som helst!! Minns inte alla ställen vi var på , men det är absolut det bästa sättet att se NZ på! Resan började med soligt väder, vi övernattade vid Lake Tekapo. Träffade några andra som också reste vid camping platsen, dem bjöd på öl och jag bjöd på min chokladtårta som min värd-mamma hade skickat med mig, tur var det bara jag som gillade den! Vi försökte laga till en sen middag, men det var jätte mörkt så vi såg knappt något, och blåste så fick bygga upp ett litet vindskydd för våran lilla brasa, vita bönor (vad heter dem i tomatsås??) mums! Vi använde oss av två små ficklampor och satte dem under en stor vattenflaska för att få till lite större ljus. Dagen efter så lagar vi till frukost med dem andra camparna, och sen drar vi vidare, för att se Lake tekapo. Vädret var uselt, men var fortfarande fint! Vi hade tänkt gå några ”tracks” men drog vidare till Mount cook natinal park och tog en kaffe. Regnet öste ner och det var dimmigt så kunde inte riktigt se toppen av bergen, vilket var trist. På eftermiddagen kommer vi fram till Queenstown!!! Vi checkar in på et Hostel, Xbase, var riktigt bra faktiskt! Delar rum med några andra från Tyskland där. På kvällen drar vi ut och spelar biljard, gick bajs för mig. Sen drar vi till klubben bredvid, super ner min resekamrat ordentligt hehe! Dansar och har en bra time, jag träffa en annan människa som just fyllt år och berättar att jag fyller år nästa dag, så han ger mig en sån där eh slinga som det står ”happy birthday” på. Går ut och röker, och när jag väl vill gå in igen så säger managern att jag inte får gå in att jag är för full när jag knappt är berusad, jag börjar tjafsa lite med henne och sen säger hon till vakten att han absolut inte får släppa in mig. Men hon var så med flera stycken så vet inte varför. Jag pratar med vakten efter att hon har gått och han håller med om att det inte finns någon anledning att jag inte skulle få komma in. Så han släpper in mig 5 min senare. Hittar min fulla resekamrat, drar henne hem så vi kan få lite sömn innan vi ska bungyjumpa! Upp på morgonen, och är lite bakis. Drar till kontoret för att anmäla oss för bungyjump, blir vägda osv. Sen får vi vänta på bussen. Jag flippar lite medans vi väntar jag för blir så nervös, så blir helt hyper. Men sen när vi väl kliver på bussen så lugnar jag ner mig. När vi väl kommer fram så får vi sele på oss och sen åker vi ut till ”avsatsen” Det ger oss instruktioner hur vi ska göra osv. Ank, min resekamrat hoppar förre mig. Senare är det min tur!!! Åh går knappt att beskriva hur det kändes när jag skulle gå till stolen för att dem skulle sätta fast bungylinan. Hela hjärnan och varenda hårstrå på kroppen skriker ”Nej Fia!!” Ohoh, försökte bara tänka på att gå framåtframåt hela tiden. Sen när man går ut på själva plankan så är det nejnejnj, jag gör det inte nejnejneeej! Men instruktören säger att på 3 ska jag hoppa, så han räknar, och det ända jag har hört och ställt in mig på är 3-Hoppa! Yes resten vet ni om det! Bästa jag har gjort!! Efter det så drar vi tillbaks till stan, drar till Fergburer, vilket är ett väldigt berömt hamburgerbar! Ibland får man stå i kö i 3h!!! Men jag stod bara 10 min och sen tog det 40 min tills jag fick min burgare! Sen så råkar vi på lite folk vi hade träffat kvällen innan, bestämmer att vi ska hänga på stranden och dricka öl. Så drar dit och har det bra. En kvinna har satt upp en lina och går på lina, och jag testade med men hade ingen balans så hon fick hålla i mig. Vi möter sen upp 2 nya resekamrater som Ank, hade träffat några dagar innan som bestämmer att joina oss. På kvällen drar vi till grabbarnas hus, Var en ganska ok kväll, väldigt konstig fest med knäppa människor men yes det var ok! Dagen efter så drar vi till Glenorchy, då det ska vara väldigt fint. Och det var det, landskapet ändras så mycket, var riktigt vackert! Efter det så drar vi tillbaks till Queenstown och sen till Te Anau. Sen drog vi vidare mot Milford Sounds (http://en.wikipedia.org/wiki/Milford_Sound), sov på en campingplats 1 h från milford Sen upp tidigttidigt dagen efter för att hinna med båten. Åååh var så vackert, fjordarnas land, Efter det drar vi tillbaks till Queenstown. Åker upp för berget med Skyline Gondola, och sen åker vi Luge! Det är små bilar som inte har någon motor som man åker nerför en del av berget. Efter det drog Jag, Lilly och Claudia (De 2 tyskarna som hade joinat oss) till Minus 5 Icebar! Var inte så coolt som jag trodde det skulle vara men fortfaran kul att se. Gick in i baren med shorts och vinterjacka. På kvällen kör vi vidare till Wanaka! Sover på ett Holiday park, vilket är som en camping fast med kök och vatten. På morgonen drar vi till Puzzle world och gör The Maze, klarade den inte. Sen åker vi till Jackson Bay vilket är typ så söder du kan komma på den vägen eller något? Åker vidare till ”The blue pools, vilket är en flod som är så vacker och blå! Gick i vattnet också och det var så kallt så kunde knappt röra bena. Vattnet blir tydligen så blått för att det kommer direkt från glaciärerna. Och det här jaag nu börja tappa bort mig lite vad vi gjorde, men tror vi drog till The hot pool, vilket är ett badställe och vattnet är tydligt naturligt uppvärmt, jätte mysigt! Dagen efter var det dags för Skydive vid Fox Glaciers!!! Var såklart lite nervös men inte förrän under själva hoppet, då var det shitshit aldrig igen, men börjar man gilla det!!! Var riktigt vackert, enligt instruktörerna så är det finaste stället man kan göra skydive på! Såg glaciärerna och havet. Åh sån härlig känsla är som att flyga! Minns inte så mycket mer hur allt var uppdelat och när vi gjorde vad, men vi drog till Pancake rocks, också väldigt fint, Hokitika, goldrush village, och på tisdagen var vi vid Charleston och gjorde Black river rafting! Tog ca 4 h, först på med en våtdräkt, och sen började vi gå mot grottorna. Wow var så häftigt och fint, och så mörkt! Såg stalaktiter och Stalagmiter, samt lysmaskar!!! Hade inge ljus på, och det var som man var under en rörande stjärnhimmel! Dem lös verkligen jätte mycket, och det var så många!!! Åh om ni kan borde ni verkligen testa det! Det var också fotspår i sanden från en hund och man som var ca 50 år gamla, Sen mot slutet så kunde man se ut i regnskogen, Det är det finaste jag har sett!!!!! Efter det var det inte så mycket kvar på våran resa, övernattade i Karamea, på det finaste Holiday park hittills! Sen dagen efter så var det vidare till Nelson där jag skulle ta mitt flyg tillbaks till Christchurch! Var en helt underbar roadtrip, det var verkligen det bästa jag har gjort i mitt liv, så mycket vackert jag har sett så känner mig som jag har fått se naturens hemligheter!! Gjorde mig verkligen hur lycklig som helst, Falling in Love in New Zealand and the mountains. Men var väldligt skönt också att komma hem till platta chch, min egna underbara säng! Var helt prickig över hela kroppen efter att ha varit på roadtripen då sandflugorna nästan åt upp mig. Och ja NZ har en jädra massa får!!! Dem finaste ställerna var Queenstown, Milford sounds, bergen och grottorna!!! Och det bästa var Bungyjump, Skydive samt Black river rafting :D Träffade också en del svennar i Queenstown, jag tyckte ju det var jätte coolt då det var dem första jag träffat sen jag kom hit typ men det tyckte inte dem, kändes som man var tillbaks i Sverige, not good, när man förstod vad alla sa på Hostelet. Yes men det var roadtripen! Skickar med en länk med alla bilder, kollakolakollaa!!!! :D:D:D:D

 

 

https://www.dropbox.com/sh/22mckr5qlmkd4eq/DWt-yo5Fxe

                                     

 
 
Ingen bild

Jessika P

6 mars 2014 22:00

Alltså, jag MÅSTE åka till Nya Zeeland!!! Vilka bilder!
Men hjälp, jag skulle aldrig våga hoppa bungy.... Modigt!

Fia

11 juni 2014 12:39

Det tycker jag verklogen, alltså verkligen att du ska göra! :D:D och bungy är ett måste ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Fia - 1 augusti 2014 10:56

Så nu är det nästan bara en månad kvar tills jag åker hem. Känslorna går verkligen upp och ner om hur jag känner för det. Vissa dagar är det nästan som att jag funderar på att flytta hit på riktigt, och andra dagar vill jag bara hem direkt. Känns väl...

Av Fia - 13 juni 2014 02:09

  Tjobro! Oj det var verkligen länge sen jag uppdatera här, ber om ursäkt för det! Nu har jag varit i Nya Zeeland i 6 månader och mycket har jag sett och upplevt. Det har verkligen varit en stor upplevelse, och erfarenhet att vara här. Men nu när v...

Av Fia - 27 januari 2014 00:52

                wwoh! Har precis hoppat bungyjump fran NZ hogsta Bungyjump, samt de 3 varldens storsta!! Shitshit var lite flippad timman innan men lugnande ner mig pa bussen dit. Nar vi kom fram sa satte dem pa oss utrustningen fick aka i en...

Av Fia - 25 januari 2014 04:16

Hey mates! Eh ja som ni har sett så har jag inte skrivit något på ett tag nu, har inte riktigt haft tid och finns inget speciellt att skriva om så. Allt är lite som det har varit, jobb, mat sova, party, random folk och idioter ^_^ Yes. men hörrni nu ...

Av Fia - 31 december 2013 06:28

Tjo! Så har ännu en vecka gått och lite mer. Hinner knappt med att uppdatera. Jobbet går bättre och bättre tycker jag! Dem senaste dagarna har det bara regnat, så har varit tråkigt. Where is the bloody sun Chch?!? Men det är lunch ^^ Dagen innan ju...

Presentation


Den andra December tjugohundratretton åker jag till andra sidan jorden, från svenneland till Kiwilandet, Nya Zeeland för att jobba som Au pair! Är en glad liten stor hobbit, som är på min första resa, och dessutom helt ensam! Mot Mordor och vidare!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Lämna några rader, vetja!


Ovido - Quiz & Flashcards