Direktlänk till inlägg 13 juni 2014

Uppdatering! Woopwoop!!!

Av Fia - 13 juni 2014 02:09

Tjobro! Oj det var verkligen länge sen jag uppdatera här, ber om ursäkt för det! Nu har jag varit i Nya Zeeland i 6 månader och mycket har jag sett och upplevt. Det har verkligen varit en stor upplevelse, och erfarenhet att vara här. Men nu när vinter börjar rulla in så börjar jag längta hem, åker hem om 83 dagar, 3 månader ungefär,och tiden går så sakta och jag vill börja få igång mitt liv i Sverige igen.

Systrami kom och hälsa på mig i April, hon va här ca 3 veckor, och jag hade 10 dagar som jag reste runt med henne. Var jätte mysigt, Vi mötes upp i Queenstown, för att sen åka till Franz Josef/Fox Glacier där vi skulle gjort en guidad tur, men vart inställd pga vädret, vi gick ut och vandra iaf! Dagen efter åkte vi vidare till Nelson, vädret sög där med så vi second hand shoppade och käkade gott. Från Nelson vidare till Picton är vi tog färjan över till nordön, Wellington. Vi besökte ”Weta” vilket är ett företag som gör alla special effekter osv till filmer så som Sagan om Ringen, Godzilla, Avatar osv, det var jätte häftigt! Sen fortsatte vi uppåt mot Taupo, där vi badade i en flod som hade varma strömmar, nog ett av det bästa baden jag någonsin haft! Vi besökte också Orakei Korako , vilket är ett geotermiskt område, väldigt vackert! Efter Taupo drog vi till Rotorua och tog en snabbtur i Wai-O-Tapu vilket är ett annat geotermsikt område, sen tillbaks till till Chch!

Några veckor senare kom Kristian och hälsa på, hade 2 underbar veckor tillsammans! Vi var först i Chch några dagar och bodde på Hotell för att sen ta flyget till Rotorua där vi bodde på ett Vandrar hem. Vi promenerade runt i Redwood, Volcan Valey (Det 3 Geotermisk området för mig) fick uppleva Maori kulturen, samt lerbadade!! Buss till Hamilton där vi besökte Waitomo Caves, såg 3 grottor och promenerade runt i området, som var helt underbart fint! Om ni någonsin åker till Nz, Waitomo, så ta bush walken där med! Dagen efter åkte vi vidare till Hot Water Beach, vilket är en strand där man gräver sin egna lilla varma pool i sanden, hehe va ganska häftigt, men man splattrar mest runt i en liten pöl. Man var tvungen att tima med tidvattnet, så antingen kunde man bada på eftermiddagen eller natten/,morgon. Så vi gick upp en natt och började gräva, va ganska mysigt, men stjärnhimlen var bäst! Vi chillade mest vid Hot Water Beach, åkte till Cathedral Cove vilket är något jag också verkligen rekommenderar! Hade det verkligen helt fantastiskt med min älskling, och var väldigt tråkigt när han åkte hem.

Såååå nu längtar jag verkligen hem, till Kristian, Vänner och min Familj, väldigt väldigt mycket!

Får se om det blir att jag reser något mer innan jag åker hem. Ska tatuera mig snart, den som lever få se vad :) Men skulle va kul att få göra en sista resa, - känner mig som Bilbo.

Här är listan som jag skrev när jag kom till NZ, om vad jag ville göra (x markerat det jag har gjort):

• Fallskärmshoppning X

• Klättra ”X”

• Skytower X

• Bungyjump? X

• Klättra upp för en glaciär

• Åka nån vattengrej i grottor som jag inte minns vad det heter (Black water rafting) X

• Se alla olika miljöer! X

Så 8 av 12 grejer har jag gjort! Det trodde jag verkligen inte att jag skulle göra!

Innan jag åker hem skulle jag nog gärna vilja simma med delfiner (vilket det nog är alldeles kallt att göra) eller Hobbit-town. Fast skulle ju va skoj att bungy jumpa igen!!

Känner mig nöjd med det jag har sett och upplevt. Dessvärre önskar jag att jag hade träffat och lärt känna mer folk.

I övrigt, jobbet går relativt bra, börjar känna mig ganska färdig med det. Jag och familjen har gått lite upp och ner, men nu tycker jag det går mot det bättre, och jag hoppas det kan kännas riktigt bra när vi skiljs åt.

Om jag inte redan haar gjort det så vill jag verkligen, verkligen rekomendera folk att åka till Nya Zeeland nån gång i livet!

Bilder i urval från min resa med Frida och Kristian finns här: https://www.dropbox.com/sh/05b5jj0e8sfohb2/AAC10UCrIxD9b2Cqjisij0yma

Ha det gött folk, ni som läser :) Kram!